Kauan, kauan sitten kävin markkinointiviestinnän kurssin, jolta mieleen jäi ainakin, että yrityksen on hyvä pitää jonkin verran melua itsestään, niin että ylipäätään tiedetään sen olevan olemassa. Sen jälkeen voidaan edetä mainontaan, myyntiin ja myynninedistämiseen, joihin läheisesti liittyvät suhdetoiminta ja sponsorointi. Nykyisin nämä kaikki kai kuuluvat yhteisöviestintään.
“Suhdetoiminnan tavoitteena on tehdä yritys ja sen tuotteet tunnetuiksi, luoda myötämielisyyttä sekä muuttaa kielteisiä asenteita ja luoda yritykselle myönteinen imago.”
Kaikkihan tämän tietävät. Ainakin lehtien ilmoitusmyyjät, erilaisten yrityshakemistojen ja katalogien ylläpitäjät, valtakunnallisten ja paikallisten tapahtumien käsiohjelmien laatijat ja lukemattomien järjestöjen ja yhteisöjen jäsenlehdet, jotka kilpaa vakuuttavat, että “näkyä pitää ja mieluiten tässä meidän mainosvälineessä”. Extraplussaa on vielä se, jos samalla saa tukea jotain hyvää asiaa.
“Sponsorointi on taloudellista tukea, josta vastikkeeksi saadaan yritykselle näkyvyyttä.”
Rahaa tarvitaan moniin hyviin kohteisiin. Suomessa on tällä hetkellä reilusti toista sataa tuhatta yhdistystä, ja ainakin osittain näiden toimintaa rahoitetaan sponsoreiden tuella. Viime aikoina valtion ja kuntien tuet ovat entisestään pienentyneet, vapaaehtoisia työmyyriä on saatavilla entistä vähemmän. Jos jotain toimintaa yritetään saada aikaan, pitää tukiroposia kerätä kaikilta mahdollisilta tahoilta. Luonnollista on, että silloin käännytään yritysten puoleen.
Anomuksia satelee Posivallekin hyvin monilta aloilta. Jaettavaa ei ole liikoja, joten valintaa on pakko tehdä. Vuosien mittaan olemme tukeneet monia tärkeitä hankkeita ja hyödyllisiä asioita päiväkerhoista eläkeläisyhdistyksiin, hevosurheilusta junnukiekkoon, kyläkouluista yliopistojen opiskelijajärjestöihin, kamarimusiikista rockiin ja harrastajanäyttelijöihin, tiedettä ja taidetta – ihan vain muutamia mainitakseni.
On ikävää sanoa ei. Eikä ei aina riitä, kaivataan myös perusteluja.
“Miksi yrityksenne ei halua tukea meitä, kun tuo toinenkin on teiltä saanut tukea?”
“Miksi meidän lehti on mielestänne huonompi kuin tuo meidän kilpailijamme, jonka lehdessä ilmoituksenne oli viime viikolla?”
“Lähtekää nyt edes pienellä summalla mukaan…”
“Yritysten harjoittaman markkinointiviestinnän tavoitteena on markkinoida yritystä ja lisätä tuotteiden tai palveluiden kysyntää.”
Muuten, tänään meillä on tarjolla erittäin hyvää käytetyn ydinpolttoaineen loppusijoitusta…